زبان :

تفاهم‌نامه کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: تفاهم‌نامه کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه از ۳ روز پیش به اجرا در‌آمد.


اجرای تفاهم‌نامه کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه/ ارتباط بانکی ایران و روسیه هنوز فراهم نشده است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: تفاهم‌نامه کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه از ۳ روز پیش به اجرا در‌آمد.

اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از اجرا شدن تفاهم‌نامه کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه از 3 روز پیش بین دو کشور اجرایی شده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه هدف از ایجاد کریدور سبز گمرکی میان دو کشور ضرورت توسعه تجارت بین دو کشور از طریق تسریع در انجام تشریفات گمرکی، افزایش حجم تجارت و ایجاد شرایط مطلوب برای فعالان تجاری است، تصریح کرد: براساس این تفاهم‌نامه کنترل‌های فیزیکی در گمرکات دو کشور برای تجار خوش سابقه حذف و به همین منظور اسامی این افراد از طریق گمرک ایران به گمرک روسیه اعلام شده است. 

وی افزود: با اجرای این تفاهم‌نامه دیگر کالاهای صادراتی ایران در گمرکات مرزی متوقف نمی‌شود و صادرکنندگان کالای خود را به محل مصرف منتقل می‌کنند و در آنجا گمرک روسیه حداقل تعرفه گمرکی را برای کالای صادرکننده ایرانی تعیین می‌کند. 

عسگراولادی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و روسیه حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار است است، گفت: پیش‌بینی ما رسیدن حجم مبادلات تا پایان سال جاری به حدود 2 میلیارد و 500 میلیون تا 3 میلیارد دلار است. 

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بین دو کشور فراهم نبودن امکان نقل و انتقال پول به صورت مستقیم بین بانک‌های دو کشور است، گفت: بانک مرکزی دو کشور در صدد است، تا شرایطی را فراهم کند که مبادلات مالی بین دو کشور به جای دلار یا یورو از طریق روبل یا ریال ایجاد شود، اما هنوز این موضوع عملی نشده است. 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه دو کشور به دنبال برقراری ارتباط بانکی با یکدیگر هستند، گفت: این موضوع هنوز عملیاتی نشده است. 

براساس این گزارش: یکی از مشکلات صادرات کالای‌های ایرانی به این کشور، تعرفه‌ بالا است که امید می‌رود با فراهم آمدن کریدور سبز گمرکی بین این دو کشور قاعدتا بخش زیادی از مبادلات تجاری حل می‌شود. 

براساس این گزارش مزایای استفاده از کریدور سبز گمرکی عبارت است از: اولویت داشتن در گمرکات طرفین برای ترخیص کالاهای خود، استفاده از مزایای تسریع در انجام تشریفات گمرکی در گمرکات طرفین، عدم انجام کنترل‌های فیزیکی برای اشخاص فاقد سابقه تخلف و در صورت نیاز به کنترل فیزیکی در حداقل زمان ممکن صورت خواهد گرفت.

از دیگر مزایای ایجاد این کریدور سبز پذیرش اظهارنامه گمرکی شرکت‌های مشمول با حداقل اسناد به شرط ارائه اسناد در مهلت تعیین شده، ارائه درخواست با هدف بررسی صحت و سقم اطلاعات اظهار شده کالاهای تبادل شده بین دو کشور با در نظر گرفتن قوانین حاکمیتی دو کشور است.